بخشی از متن:
مقدمه:
حزب سیاسی که در ریشه از واژه لاتین آن گرفته شده است، سازمانی سیاسی است که به دنبال تاثیر گذاری بر روی حکومت است، این تاثیر گذاری معمولاً از طریق نامزد کردن کسانی با دیدگاه هایی همسو با حزب برای کسب مسئولیت ها و مناصب سیاسی صورت می پذیرد [۱]. احزاب در فعالیت هایی نظیر کارزار های انتخاباتی، پژوهش های آموزشی و یا اعتراض های سیاسی مشارکت می جویند. احزاب معمولاً به دنبال به کار بستن ایدئولوژی خاص یا دیدگاهی مشخص هستند که با اهدافی معین در ساختار و برنامه هایشان ذکر شده است و باعث پدیدآیی افرادی با اهداف یکسان حول محور حزب می شود.
فهرست مطالب:
مقدمه
ساختار حزب
ساختار حزب در نظام پارلمانی
نظم و مقررات
نظام های انتخاباتی
شیوه حزبی
غیر حزبی
انواع نظام های حزبی
نظام تک حزبی
نظام دو حزبی
نظام چند حزبی
منابع مالی حزب
فهرست احزاب سیاسی در ایالات متحده آمریکا
سیستم ۵۰ حزبی آمریکا
احزاب رئیس جمهور و کنگره
نتیجه
منابع
بخشی از متن:
چکیده:
امروزه، ماهواره این ابررسانه ی جمعی با نفوذ در حریم خلوت و خصوصی مردم ، تبدیل به فرمانروای اجتماعی و فرهنگی شده تا فرهنگ و ارزشهای جامعه غربی را بتدریج و بدون مقاومت جایگزین دغدغه و هویت کاربران خود کند. این رسانه قدرتمند، امروزه بیش از پیش جایگاه ویژه ای را نزد خانواده های ایرانی پیدا کرده است. ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی به همراه تحولاتی، بسیاری از کارکردهای خانواده را دچار اختلال کرده است. تحولاتی که خود منشأ بروز دگرگونیهای عمیق و اساسی در نوع روابط و ارزشهای خانوادگی می باشند. بسیاری از این تحولات و دگرگونی ها از بیرون بر خانواده تحمیل می شود. پیامدهای مواجهه مخاطبان ایرانی با برنامه های شبکه های ماهواره ای دغدغه های بسیاری را برای جامعه کارشناسی ایجاد کرده است. به همین دلیل برنامه ریزی برای شناسایی، پیشگیری و کاهش آسیبهای ناشی از آثار سوء فیلم های ماهواره ای بر خانواده لازم و ضروری است. در این تحقیق نگارنده به بررسی مهمترین آسیبهای ناشی از آثار سریالهای ماهواره بر خانواده پرداخته و راهکارهایی جهت مقابله و کاهش تهدیدات ارائه داده است. و بیشتر به روش کتابخانه ای معطوف شده است.
کلید واژه ها: خانواده، ماهواره، فیلم، غرب
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
القاء ضد ارزشها به جای ارزشها
الگودهی ماهواره به خانواده ها
اثر گذاری ماهواره بر ارتباط عاطفی زوجین
ترویج خانواده های بدون ازدواج هم خانگی ها
تاثیرات ماهواره در تزلزل بنیان خانواده
زدن زیرآب بنیان خانواده
سست شدن بنیان خانواده
الف. دختران فراری
ب. بدحجابی و زنان خیابانی
ج. تأثیر منفی بر روابط بین افراد، اختلاف خانوادگی و شکستن حریم های خانواده
د. ترویج هوس خواهی و تنوع طلبی
به عنوان چشم های شیطانی
هدف اصلی پخش فیلم ها و سریالها در شبکه های ماهواره ای
ایجاد خانواده بی قید در برابر خانواده های سنتی
ترویج و عادی جلوه دادن خیانت زن و شوهر به یکدیگر
عوامل گرایش به ماهواره در خانواده
راهکارهای پیشنهادی
نتیجه گیری
منابع
بخشی از متن:
مقدمه:
افسردگی یک بیماری روانیست که باعث احساس غم و ناراحتی مداوم و از دستدادن علاقه میشود. اکثر افراد بعضی از مواقع احساس نارحتی، افسردگی و غم مینمایند، احساس افسرده و غمگین بودن واکنشی طبیعی بدن به مشکلات زندگی و از دستدادن چیزها و کسانی که به آنها علاقه داریم، میباشد. اما زمانیکه این احساس غم و اندوه شدید، بیامیدی، بیچارگی و بیارزشی بیشتر از چند روز یا چند هفته طول بکشد، شما دچار بیماری افسردگی شدهاید.
بیماری افسردگی بر طرز فکر، احساس و رفتار شما تاثیر میگذارد. افسردگی میتواند، باعث ابتلای به انواع بیماریهای جسمی و روانی شود. افراد افسرده ممکناست در انجام وظایف روزانه ناتوان بوده و حتی احساس کنند، زندگی ارزش زندگی کردن ندارد. برخلاف تصور افراد افسردگی فقط یک ضعف و ناتوانی نیست و نمیتوان آنرا به سادگی نادیده گرفت، بلکه یک بیماری مزمن مانند دیابت، فشارخون و … است که باید برای درمان آن اقدام کرد. اکثرافراد مبتلا به بیماری افسردگی بعد از مصرف دارو، جلسات مشاوره و یا سایر اشکال درمان، بهبود مییابند.
بسیاری از مردم که اطلاعات کمی در مورد افسردگی دارند احتمالاً از این که بفهمند این بیماری میتواند باعث چه چیزهایی بشود متعجب خواهند شد. مردم اغلب فکر میکنند افسردگی یعنی «حس بد داشتن» یا «احساس غمگینی». آنها نمیدانند که افسردگی میتواند باعث شود که فرد از یک تصمیمگیری ساده عاجز شود، 20 ساعت در شبانهروز بخوابد، یا بدون دلیل مشخصی شروع به گریه کند و نتواند جلوی خودش را بگیرد. بنابراین آشنایی با علائم افسردگی برای همگان اهمیت دارد.
فهرست مطالب:
مقدمه
بیان مساله
فرضیه
علائم هشدار دهنده افسردگی
تغییرات در سطح انرژی یا فعالیت
تغییرات فیزیکی
درد هیجانی (Emotional Pain)
حالتهای روحی دشوار
تغییر در الگوهای فکری
دل مشغولی به مرگ
علل بروز
علل زیست شناختی
علل روانی اجتماعی (psychosocial)
دلایل ابتلا به افسردگی
افراد در خطر ابتلا به افسردگی
انواع بیماری افسردگی
عوارض بیماری افسردگی
شیوع بیماری افسردگی
راههای پیشگیری از ابتلا به افسردگی
درمان
نتیجهگیری
منابع
بخشی از متن:
چکیده:
در کتاب دین وزندگی (1) جهت شناخت خدا از متنی ادبی و عرفانی استفاده شده است در حالی که امام علی (ع) در خطبه اول و خطبه 108 با مضامینی عالی و حالات مناجات گونه مباحث توحید را بیان می کنند که استفاده از این مطالب در متن کتاب درسی مطلوب به نظر می رسد.
در بحث راههای شناخت خدا در درس «برترین هدف» توضیحاتی پیرامون برهان فطرت در آخر درس ضروری به نظر می رسد.
در حمد وتسبیح خداوند وشناخت صفات کمالی وثبوتی اگر آیات درس پنجم که ناظر بر صفات ثبوتی می باشند وفعالیتی از درس که نیز به این مطلب اختصاص دارد به درس ششم منتقل شود بهتر است.
در تکمیل و توضیح حمد و تسبیح محبوب می توان از فرازهایی از نهج البلاغه به طور مثال خطبه 45 و 65، 91، 185 بهره برد.
در توضیح و تکمیل نیازمندی جهان به خدا در دین و زندگی پیش دانشگاهی می توان از فرازی در خطبه 186 استفاده کرد.
خطبه اول نهج البلاغه حاوی مضامین عالی وبلند خدا شناسی است که بهتر است در درس دوم دین و زندگی پیش دانشگاهی (یگانه بی همتا) از این مضامین بهره گرفت.
کلید واژه ها: دین و زندگی، توحیدو خداشناسی، نهج البلاغه.
فهرست مطالب:
چکیده
1- مقدمه
2- تورا چگونه بخوانم
3- از چه راههایی می توان خدا را شناخت ؟
4- حمد وتسبیح محبوب
5- نیازمندی جهان به خدا
6- یگانه بی همتا
7- خلاصه ونتیجه گیری
8- منابع و ماخذ
بخشی از متن:
چکیده:
در یک نگاه دقیق، آموزش و پرورش در کانون رشد فردی و اجتماعی قرار می گیرد. با این ویژگی محوری، هیچ نهاد دیگری به اندازه آموزش و پرورش با چالش اساسی و بنیادی روبه رو نبوده و نیست. امروزه نمی توان ضرورت، فوریت و نیز اعجاز آموزش و پرورش را برای آینده کم ارزش شمرد. بنیان همبستگی اجتماعی، پیشرفت همه جانبه جامعه، توسعه پایدار، تعالی انسانیت و صلح و دوستی، به آموزش و پرورش وابسته است. البته نیل به این اهداف، در گرو عوامل متعددی است. با نگاهی به نظام تربیتی و مطالعه عناصر و مؤلفه های گوناگون آن، خواهیم دید که شاخص ترین و ممتازترین مؤلفه آن، «معلم» است که بنیانی برای رویارویی با چالش ها و بحران های حال و آینده نظام آموزشی محسوب می شود. البته نگرش نظام مند ایجاب می کند که همه مؤلفه ها را مورد توجه قرار دهیم؛ لیکن با توجه به موضوع بحث، می توان نقش برخی عناصر از جمله معلم را برجسته تر دانست. لذا با چنین تأکیدی، آنچه فوریت دارد، تغییر نگاه نسبت به «نقش معلم» است ــ نقشی که به مراتب از نقش منتقل کننده مفاهیم و مطالب علمی به فراگیران، فراتر می رود. در عصر پرشتاب تحولات امروزی، معلم باید در فرایند آموزش و تدریس به عنوان عامل یا «کارگزار فکور» ظاهر شود. بر این مبنا، وی باید از توان و شایستگی ایجاد، تقویت عزم، اهتمام، رغبت و انگیزه یادگیری در دانش آموزان برخوردار باشد.
واژگان کلیدی: معلم، آموزش و پرورش، معلم در آموزش و پرورش، نقش معلم
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
مقام و منزلت معلم
روشهای تدریس معلمان
ویژگی های معلم در قرن 21
الف) اطلاعات
ب) ابتکار
ج) مهارت و سرعت
د) ویژگی های اخلاقی
چالشهای فرا روی معلمان در عصر کنونی
معلم چگونه می تواند تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کند؟
نتیجه گیری
منابع
بخشی از متن:
چکیده:
خلاقیت یکی از عالی ترین و پیچیده ترین فعالیت های ذهن آدمی است که تعلیم و تربیت باید به آن توجه کند. خلاقیت نه فقط به هوش و تفکر بلکه به سازمان شخصیت فرد نیز مربوط می شود. یکی ازسؤالاتی که در چهار دهه گذشته ذهن بسیاری از پژوهشگران و اندیشمندان تعلیم و تربیت را به خود مشغول کرده این است که آیا می توان خلاقیت را پرورش داد؟
نتایج تحقیقات (بودو تورنس و ...) نشان داده است خلاقیت که در تمام فعالیت های فردی و گروهی انسان مشاهده می گردد. با شدت و ضعف بالقوه و پرورش پذیر در همه انسان ها وجود دارد و برای پرورش خلاقیت (سندرز و سندرز) باید به کودکان و نوجوانان امکان تفکر داد و آنان را از انجام دادن فعالیت های قالبی و از پیش تعیین شده تا حد امکان بر حذر داشت.
بر این اساس، در این مقاله به بررسی خلاقیت در ابعاد مختلف از جمله مفهوم خلاقیت و روند تفکر خلاق ، ویژگیهای افراد خلاق، عوامل موثر در خلاقیت ، نقش معلم در پرورش خلاقیت راه های ایجاد و پرورش خلاقیت در دانش آموزان، می پردازیم.
کلید واژه: خلاقیت، آموزش خلاقیت، دانش آموز، پیش دبستان، دبستان، معلم، مربی
فهرست مطالب:
چکیده
مقاله
پیشینه تحقیق
تعریف خلاقیت
ویژگیهای شخصیتی افراد خلاق
اهمیت و ضرورت خلاقیت در آینده
نقش معلم در پرورش خلاقیت
خلاق ساختن دانش آموزان
1- باز سازی ایده های گذشته
2- آموزش تفکر مستقل در حل مساله
3- ایجاد فضای حمایت کننده در کلاس
4- مقاومت در برابر اصرار به کمک
5- تشویق به تحقیق و مطالعه
6- تشویق به داشتن دفترچه ایده های نو
7- آموزش فکر کردن به ایده های دیگران
8- ایجاد تغییر و تنوع در کلاس
9- تشویق به فعالیت در زمینه مورد علاقه
10- اختصاص اوقاتی از کلاس درس به فکر کردن
موانع رشد خلاقیت در دانش آموزان
نتیجه گیری
منابع