بخشی از متن:
بخشی از متن:
خورشید یک راکتور هستهای طبیعی بسیار عظیم است. که ماده در آن جا بر اثر همجوشی هستهای به انرژی تبدیل میشود و هر روز حدود 350 میلیارد تن از جرمش به تابش تبدیل میشود، دمای داخلی آن حدود 15 میلیون درجه سانتیگراد است. انرژیی که بدین ترتیب به شکل نور مرئی، فرو سرخ و فرابنفش به ما میرسد 1 کیلو وات بر متر مربع است. خورشید به توپ بزرگ آتشین شباهت دارد که صد بار بزرگتر از زمین است.
این ستارهها از گازهای هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است. گازها انفجارهای بزرگی را بوجود میآورند و پرتوهای قوی گرما و نور را تولید میکنند. این پرتوها از خورشید بسوی زمین میآیند در طول راه ، یک سوم آنها در فضا پخش میشوند و بقیه بصورت انرژی گرما و نور به زمین میرسند. میدانیم که سرعت نور 300000 کیلومتر در ثانیه است. از سوی دیگر ، 8 دقیقه طول میکشد که نور خورشید به زمین برسد. بنابراین میتوان فاصله خورشید تا زمین را حساب کرد. در این مسیر طولانی ، مقدار زیادی از نور و گرمای خورشید از دست میرود، اما همان اندازهای که به زمین میرسد، کافی است تا شرایط مناسبی برای زندگی ما و جانوران و گیاهان بوجود آید.
فهرست مطالب:
خورشید چیست؟
مقدمه
انرژی فتو ولتایک
تاریخچه
روشهای جدید انرژی خورشیدی
کاربردهای انرژی خورشید
استفاده از انرژی حرارتی خورشید
کاربردهای نیروگاهی
نیروگاه های حرارتی خورشید از نوع سهموی خطی
نیروگاههای حرارتی از نوع دریافت کننده مرکزی
نیروگاههای حرارتی از نوع بشقابی
دودکشهای خورشیدی
مزایای نیروگاههای خورشیدی
الف) تولید برق بدون مصرف سوخت
ب) عدم احتیاج به آب زیاد
پ) عدم آلودگی محیط زیست
ت) امکان تأمین شبکههای کوچک و ناحیهای
ث) استهلاک کم و عمر زیاد
ج) عدم احتیاج به متخصص
کاربردهای غیر نیروگاهی
الف- آبگرمکنهای خورشیدی و حمام خورشیدی
ب- گرمایش و سرمایش ساختمان و تهویه مطبوع خورشیدی
پ- آب شیرین کن خورشیدی
ت- خشک کن خورشیدی
ث- اجاقهای خورشیدی
ج- کوره خورشیدی
چ- خانههای خورشیدی
سیستم های فتوولتاییک
۱- پنلهای خورشیدی
2- مصرف کننده یا بار الکتریکی
مصارف و کاربردهای فتوولتائیک
انرژى خورشیدى (نیازها و محدودیت ها)
لزوم استفاده از انرژى خورشیدى
انرژى خورشید به کمک آیندگان میشتابد
بخشی از متن:
توضیحات:
پرسشنامه فرسودگی شغلی گلدارد شاخصی برای تعیین میزان فرسودگی شغلی مشاوران و روان درمانگران است و توسط دیوید گلدارد (۱۹۸۹) ساخته شده است. این پرسشنامه یک مقیاس درجه بندی هفتگانه است و دارای ۴۰ آیتم یا ماده و بدون مولفه بوده و به روش لیکرت ساخته شده است.
به همراه روایی و پایایی، نحوه نمره گذاری، تفسیر نتایج و منبع پرسشنامه که در متن آورده شده است.
بخشی از متن:
توضیحات:
مقیاس پذیرش اجتماعی (SDS) کراون و مارلو، با پاسخگویی آزمودنی به این پرسشنامه می توان تمایل او را به مورد پذیرش اجتماعی بودن پی برد. پرسشنامه پذیرش اجتماعی (SDS) توسط کراون و مارلو در سال 1960 ساخته شد. که دارای 33 گویه بوده و بدون زیر مقیاس می باشد.
به همراه روایی و پایایی، نحوه نمره گذاری، تفسیر نتایج و منبع پرسشنامه که در متن آورده شده است.
بخشی از متن:
بخشی از متن:
اعلامیه جهانی حقوق بشر که در دهم دسامبر 1948م با چهل و هشت رأی موافق و هشت رأی ممتنع به تصویب رسید (1) از همان ابتدای شکلگیریِ مقدمات آن، مناقشات مهمی را برانگیخت و تفاوتهای بنیادی فراوانی را در ارزشها و فرهنگهای ملل آشکار ساخت. این مناقشات و تفاوتها، سرانجام در دو قلمروی «بینتمدنی» و «درون تمدنی»، و سه عرصة «فلسفی»، «تاریخی» و «عملی» آرایش یافت. ....
فهرست مطالب:
مقدمه
الف. مبانی و مناقشات غربی
ب. اسلام، غرب و حقوق بشر؛ مناقشات برونتمدنی
ج. حقوق بشر در اسلام معاصر؛ تحولات درونفرهنگی
1. نشانهشناسی و نظامهای معنایی مسلمانان
2. سنّت اسلامی و حقوق بشر؛ حرکت در نشانهها
د. بازتاب حقوق بشر در اعلامیه اسلامی حقوق بشر
ه. بازتاب اعلامیه جهانی حقوق بشر در قوانین اساسی و عادی کشورهای اسلامی
و. پیامدها و نتایج
یادداشتها و منابع
بخشی از متن:
توضیحات:
پرسشنامه رجحان شغلی (WPI) آمابایل و همکاران، آزمون رجحان شغلی به منظور تشخیص تفاوت های فردی در جهت گیری انگیزشی درونی و بیرونی درسال 1994 توسط آمابایل و همکارانش ساخته شد. این آزمون تمام عناصر مربوط به انگیزش درونی (خود تعیینی، شایستگی، انجام تکلیف، لذت و علاقه) و انگیزش بیرونی (رقابت، ارزیابی، بازشناسی و پول و دیگر مشوق های ملموس و مجبور شدن به وسیله دیگران) را در بر می گیرد. این آزمون یک ابزار خود گزارشی و دارای 30 عبارت است. آزمودنی باید در یک مقیاس لیکرت 4 درجه ای که از هرگز (1 امتیاز) تا همیشه یا تقریبا همیشه (4 امتیاز) را در بر می گیرد. میزان مخالفت یا موافقت خود را با هر یک از عبارات را مشخص سازد. نمره آزمودنی در دو زیر مقیاس انگیزش درونی و انگیزش بیرونی محاسبه شده و نمره بالاتر نشانگر جهت گیری انگیزشی آزمودنی است.
به همراه روایی و پایایی، نحوه نمره گذاری، تفسیر نتایج و منبع پرسشنامه که در متن آورده شده است.
بخشی از متن:
توضیحات:
مقیاس تاب آوری (CD-RIS) کونور و دیویدسون، این پرسشنامه با 25 گویه توسط کونور و دیویدسون در سال ۲۰۰۳ ساخته شد. این پرسشنامه را کونور و دیویدسون (۲۰۰۳ ؛ به نقل از مجیدی، 1384) با مرور منابع پژوهشی 1991-1979 حوزه تاب آوری تهیه کردند. بررسی ویژگی های روانسنجی این مقیاس در شش گروه جمعیت عمومی، مراجعه کنندگان به بخش مراقبت های اولیه، بیماران سرپایی روانپزشکی، بیماران با مشکل اختلال اضطراب فراگیر، و دو گروه از بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، انجام شده است. تهیه کنندگان این مقیاس بر این عقیده اند که این پرسشنامه به خوبی قادر به تفکیک افراد تاب آور از غیرتاب آور در گروه های بالینی و غیربالینی بوده و می تواند در موقعیت های پژوهشی و بالینی مورد استفاده قرار گیرد (محمدی، ۱۳۸۲).
به همراه روایی و پایایی، نحوه نمره گذاری، تفسیر نتایج و منبع پرسشنامه که در متن آورده شده است.
بخشی از متن:
توضیحات:
پرسشنامه هوش فرهنگی 20 سوالی که توسط آنگ و همکاران در سال 2004 طراحی شده است. عبارت 1 تا 4 مربوط به عامل راهبردی یا فراشناحتی هوش فرهنگی است. از عبارات 5 تا 11 مربوط به عامل دانشی یا شناختی هوش فرهنگی است. عبارات 11 تا 14 مربوط به عامل انگیزشی هوش فرهنگی است. عبارات 16 تا20 مربوط به عامل رفتاری هوش فرهنگی است (آنگ و همکاران، 2007).
پاسخ به عبارات این پرسشنامه به صورت 7 گزینه ای است که از کاملا موافق (7 امتیاز) تا کاملا مخالف (1 امتیاز) طرح شده است. امتیازهای عبارات با هم جمع می شود این تست توانایی شرکت کنندگان را در برقرای ارتباط بهتر در فرهنگی متفاوت می سنجد. دارای چهار عامل است که آلفای کرونباخ برای هر عامل عبارت است از: راهبردی
یا فراشناختی (0/76)، دانشی یا شناخت (0/84)، انگیزشی (0/76) و رفتاری
(0/83).
به همراه روایی و پایایی، نحوه نمره گذاری، تفسیر نتایج و منبع پرسشنامه که در متن آورده شده است.
بخشی از متن:
توضیحات:
پرسشنامه نگرش مسئولیت (RAS) سالکووسکیس، هدف این پرسشنامه بررسی اعتقادات شخص در مورد مسئولیت است. مقیاس نگرش مسئولیت توسط سالکووسکیس و همکاران در سال 2000 ساخته شد. این مقیاس، یک پرسشنامه ۲۶ سؤالی است، و بدون مولفه بوده که به منظور بررسی اعتقادات کلی در مورد مسئولیت، طراحی شده است. مخزن اولیه سؤالهای این مقیاس، توسط متخصصین کاربرد بالینی نظریه شناختی در زمینه وسواس با هدف انعکاس نگرشها و اعتقادات کلی و عمومی دخیل در گرایشهای مسئولیت و آسیب در وسواس، به وجود آمده است.
ساختار این مقیاس، براساس مقیاس نگرشهای مختل بک و همکاران (۱۹۹۱) طراحی شده، که در آن پاسخ دهندگان گستره و دامنه مجموعه ای از عباراتی را که عموماً به کار می برند، نشان می دادند. از آنها خواسته می شد، نشان دهند تا چه اندازه آنها با عبارات خاصی که به آنها ارائه می شد، موافق یا مخالف بودند. این کار را به وسیله انتخاب بهترین توصیف از آن چیزی که در فکرشان بود، نشان می دادند. در آن مقیاس، این گونه تأکید شده بود «تعیین کنید که آیا نگرش ارائه شده در پرسشنامه زیر، به طور خاص و مشخص نحوه فکر کردن شما را به امور اطرافتان نشان می دهد آنچه راکه اغلب اوقات هستید و در ذهنتان وجود دارد، انتخاب کنید».
به همراه روایی و پایایی، نحوه نمره گذاری، تفسیر نتایج و منبع پرسشنامه که در متن آورده شده است.
بخشی از متن:
توضیحات:
پرسشنامه هویت ورزشی (AIMS) برور و همکاران، مقیاس هویت ورزشی در سال 1993 توسط برور و همکاران به منظور سنجش هویت ورزشی ورزشکاران ساخته شده است. این آزمون یک ابزار خود گزارشی 10 عبارتی است که آزمودنی باید در یک مقیاس لیکرت 7 درجه ای، میزان موافقت یا مخالفت خود با هر یک از عبارات آن را مشخص سازد. مقیاس هویت ورزشی دارای 4 زیر مقیاس به این شرح است:
هویت اجتماعی (2 عبارت)
هویت خود (2 عبارت)
انحصاری بودن (3 عبارت)
آسیب پذیری عاطفی منفی (4 عبارت)
به همراه روایی و پایایی، نحوه نمره گذاری، تفسیر نتایج و منبع پرسشنامه که در متن آورده شده است.
بخشی از متن:
توضیحات:طرح توجیه فنی، مالی و
اقتصادی (BP) طرح توجیهی معرق کاری با ظرفیت 500 تابلو که توسط
کارشناسان متخصص نگارش و جمع آوری شده است.
مقدمه:
معرقکاری چوب، فلز، آلومینیوم، مس یا برنز نیست بلکه نوعی هنر دستی است که از اول کار تا پایان آن هنرمند خود نسبت به تهیه و ساخت آن اقدام می کند. معرقکاری نوعی هنر است که ابزار اولیه آن ساقه گندم می باشد و هنرمند با دستان هنرمندانه ای این خلقت زیبای خدائی را با ظرافت خاصی به شکلها و خطوط زیبایی طراحی و اجرا می کند.
توضیح: اول ساقه گندم را تهیه می کنیم، ساقه گندم را باکاتر از وسط بصورت طولی شیار میدهیم. در آب گذاشته تا مقداری خیس شود با دست شیار را باز میکنیم و بوسیله ات آنرا صاف میکنیم. آنها را کنار هم گذاشته و بر روی کاغذ چسبانده و در زیر دستگاه پرس قرار میدهیم. طرح را روی کاغذ پیاده کرده و بعد بوسیله کاتر برش میزنیم و طرح را در میاوریم و بر روی زمینه کار که از جنس (مخمل، ساطان یا طرح چرم) که از قبل بر روی تخته سه لائی یا هفت لائی آماده کردیم می چسبانیم و در پایان آن را قاب میگیریم شروع کار تا پایان آن ده مرحله دارد به ترتیب عبارتند از: چسباندن ساقه گندم بر روی کاغذ، صاف کردن ساقه گندم، آماده کردن ساقه گندم، تهیه مواد اولیه انبار، قابگیری، چسباندن طرح روی زمینه کار، برش طرح، کشیدن طرح زیر پرس قرار دادن آن.
فهرست مطالب:
خلاصه طرح
مقدمه
توجیه اقتصادی طرح
1- سرمایه گذاری ثابت
جمع کل سرمایه گذاری ثابت
2- هزینه های جاری طرح
جدول هزینه های جاری طرح
جدول هزینه های ثابت ومتغیر تولید
سرمایه در گردش
جدول سرمایه گذاری
3- ظرفیت تولید
4- متوسط قیمت فروش واحد
5- فروش کل
6- قیمت تمام شده هر واحد تولید
7- محاسبه نقطه سربه سر
8- میزان فروش در نقطه سربه سر
9- سود ناویژه
10- محاسبه سود ویژه
11- نرخ برگشت سرمایه
12- دوره برگشت سرمایه
مناسب برای:
- اخذ وام بانکی از بانک ها و موسسات مالی اعتباری
- گرفتن وام قرض الحسنه خود اشتغالی از صندوق مهر امام رضا
- ارائه طرح به منظور استفاده از تسهیلات بنگاه های زود بازده
- گرفتن مجوز های لازم از سازمان های دولتی و وزارت تعاون
- ایجاد کسب و کار مناسب با درآمد بالا و کارآفرینی
- مناسب جهت اجرای طرح کارآفرینی و ارائه دانشجویی