بخشی از متن:
بخشی از متن:
طبق قانون عکس العمل شتابی که خودرو در سر پیچ ها دارد مرکز ثقل خودرو را تحت الشعاع خود قرار می دهد. در واقع زمانی که خودرو سر پیچ ها دور می زند نیروی گریز از مرکزی که به چرخ ها وارد می شود باید به نحوی با نیروی ارسالی ترمز به چرخ ها کنترل شود تا از واژگون شدن خودرو جلوگیری کند.
رانندگان معمولا در وضعیتهای بحرانی که برایشان پیش می آید ترمز ناگهانی می گیرند . در این وضعیت ESP باید هم نیت راننده را بداند و هم خودرو را متعادل نگه دارد. این عمل تنها وقتی صورت میگیرد که فشار ترمز در چرخ های مختلف متفاوت باشد مثلا در ترمزگیری سر پیچ ها چرخ جلو که در دایره داخلی قرار دارد باید با فشار بیشتری نسبت به چرخ خارجی ترمز گرفته شود.
وقتی چرخها در حال راندن خودرو میباشند و در همان حال می پیچند چرخهای جلو تمایل دارند به سمت خارج حرکت کنند در اثر این انحراف نیروی جانب مرکز بوجود می آید این نیرو شتابی جانبی به چرخهای جلو می دهد تا خودرو به سمت داخل منحنی حرکت کند. ...
فهرست مطالب:
نیروی گریز از مرکز
سرش
شتاب جانبی
فوق رانش
تحت رانش
زاویه سرش جانبی
سرعت دورانی چرخها
نیروهای انحراف دهنده
ESP
ABS
ASR
ETS
MSR
BAS
EBV
PML
چراغهای ترمز
واحد کنترل هیدرولیکی
واحد پلانجرها
پمپ فشار اولیه
سنسور فشار ترمز
سنسور حرکت دیافراگم
سنسور شتاب جانبی
سنسور سرعت دورانی
سنسور زاویه چرخش چرخ
سنسور سرعت سنج چرخ
بخشی از متن:
بخشی از متن:
در اولین سال های تولید اتومبیل و تولید این ساخته دست بشر تا به امروز شاهد پیشرفت های زیادی در این صنعت بوده ایم که یکی از بنیادی ترین صنعت های قرن حاضر و جزو صنایع مادر میباشد. در این بین مقوله الکترونیک خودرو تا حدودی از قافله پیشرفت عقب افتاد چون در زمان های اولیه بیشتر توجه خودرو سازان بر روی طراحی موتور شاسی فرم اتاق و.... بود همچنین استفاده وسیع از وسایل الکترونیکی تا به این حد که امروزه در خودروها کاربرد دارد مورد توجه نبود. اما با توجه به مسایل بالا و افزایش قیمت قطعات مصرفی دستمزد بالا سعی بر کاهش هزینه و بالا بردن کیفیت خودرو خودرو سازان رو به یکی از موارد موجود که همان لزوم ساده کردن سیم کشی موجود خودرو و ارتقا این سیستم برای به کار گیری منابع مصرف کننده در خودرو معطوف کرد. در این بین توجه متخصصان به سیستمی که در صنایع مخابراتی مورد استفاده بود معطوف شد و همان سیستم مولتی پلکس بود. که البته با تلفیق این سیستم با سایر تکنولوژی های موجود به صورت امروزی در خودرو سازی مورد استفاده قرار گرفت. کشور های مختلف استانداره های خاص و نام های خاصی رو برای کاربرد این سیستم به کار میبرند که از جمله معروفترین اونها میشه به...
فهرست مطالب:
مقدمه
BSI
شبکه های موجود در 206 سه عدد میباشد که
شبکه VAN
انواع شبکه VAN
سیستم و شبکه مولتی پلکس CAN
نحوه کارکرد BSI. BSM. Com200 در پژو206
از جمله قابلیت های استاندارد مدل B2 میشه به موارد ذیل اشاره کرد
سیستم COM2000
BSM
سیستم چراغ های خودرو
مجموعه استارت
مجموعه سیستم بوق خودرو
سیستم مولتی پلکس
نکات قابل توجه
معرفی سیستم مولتی پلکس به نقل از شرکت ایران خودرو
آشنایی بیشتر با واحد های سیستم برق پژو 206
وضعیت شبکه مولتی پلکس
مقدمه
دیاگرام میزان تغییرات در دسته سیمها
نکته مهم
دلایل نیاز به استفاده از سیستم مولتی پلکس
هندسه شبکه های اطلاعاتی
نکته مهم
نحوه ی انتقال اطلاعات در شبکه های مولتی پلکس
مختصری در مورد چگونگی تبدیل اعداد به کدها
اهداف استفاده از سیستم مولتی پلک در 206
ساختار سخت افزاری ECU های سیستم مولتی پلکس خودرو 206
وظایف BSI در سیستم مولتی پلکس
انواع شبکه در سیستم مولتی پلکس
اطلاعات به سه صورت زیر انتقال می یابد
نکته مهم
سیستم استاندارد ارسال اطلاعات در شبکه (مولتی پلکس)
هفت لایه O.S.I model ( Open System Interconnection )
تعیین مسیر اطلاعات برای مقصد نهایی شامل
شبکه VAN
ساختار اطلاعات ارسالی در شبکه VAN
انواع شبکه های VAN در خودرو پژو 206
شبکه مولتی پلکس CAN
ساختار اطلاعات ارسالی در شبکه CAN
طریقه سنکرون کردن ECU ها در خودرو 206 مولتی پلکس
خطوط K و L
ساختار ارسال پیام در خطوط K و L
بخشی از متن:
بخشی از متن:
ترمز ناگهانی و قفل شدن چرخها مهمترین خطری است که خودرو راتهدید می نماید. قفل شدن چرخها از دو جهت برای خودرو خطرناک است. این وضعیت در بسیاری از مواقع فاصله ترمز گیری را افزایش داده و مهمتر از آن کنترل فرمان چرخها نیز از اختیار خارج می شود خصوصاً در جادههای خیس و برفی یا یخ زده که خطر قفل شدن چرخها بیشتر وجود دارد، نیاز به سیستمی که بتواند ترمز چرخها را کنترل کرده و از لیز خوردن چرخها جلوگیری نماید بیش از پیش احساس میشود.
موارد بیان شده در خودروهایی که مجهز به سیستم کنترل قفل کننده چرخها (ABS) هستند به وجود نخواهد آمد. زیرا در خودروهای مجهز به سیستم ABS حتی در صورت بروز ترمزهای شدید و ناگهانی فرمانپذیری خودرو حفظ شده و به صورت ثابت باقی خواهد ماند.
فهرست مطالب:
تاریخچه ABS
سیستم ABS چه امکاناتی را فراهم می آورد
مسافتهای توقف
توقف در خط مستقیم
کنترل فرمان
سیستم ABS چیست
احتیاط های پیشگیرانه در سیستم ترمز ضد قفل ABS
اصطلاحات مربوط به ABS
سیستم های باز و بسته
سیستم های مجتمع و غیر مجتمع
توضیحاتی در مورد مدارهای هیدرولیکی ترمز
مدارهای جلو- عقب مجزا
مدارهای قطری مجزا
کانال های ABS
سیستم های یک کاناله
سیستم های سه کاناله
سیستم های چهار کاناله
سولونوئید و شیرهای موجود در ترمز ABS سمند LX
شیرهای سولونوئیدی 3 وضعیتی
شیرهای سولونوئیدی دو وضعیتی
اصول کارکرد و عملکرد کلی سیستم ABS در سمند LX
عملکرد کلی
کنترل قدرت
اجزای سیستم ABS در سمند LX
سنسورهای سرعت
آکومولاتور (واحد کنترل هیدرولیک) در خودروی سمند LX
رابطه ی واحد کنترل هیدرولیک با واحد کنترل الکترونیکی در خودروی سمند LX
ترمزهای چرخ
عملکرد واحد هیدرولیکی سیستم ABS
ترمز گیری عادی
فاز تثبیت فشار
فاز کاهش فشار
فاز افزایش فشار
معرفی شیرهای برقی و اجزای موجود در کنترل یونیت هیدرولیکی سمند LX
واحد کنترل الکترونیک ECU در سمند LX
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBU
اصول عملکرد سیستم.
بخشی از متن:
بخشی از متن:
سیستم سوخت رسانی از دو سیستم کوچکتر یا فرعی تشکیل می شود: سیستم تامین سوخت و سیستم اندازه گیری سوخت. وظیفه سیستم تامین سوخت رساندن سوخت از باک به سیستم اندازه گیری سوخت است. در سیستم اندازه گیری سوخت برای «اندازه گیری» سوخت مورد نیاز از کاربراتور یا سوخت پاش استفاده می شود. سوخت اندازه گیری شده، با هوای ورودی به موتور از ریق منیفولد یا سیستم ورود هوا مخلوط می شود و مخلوط هوا- سوخت را تشکیل می دهد. ...
فهرست مطالب:
مقدمه
سیستم های سوخت رسانی خودرو
آشنایی باسیستم های سوخت رسانی
انواع سیستم های تامین سوخت
باک
درِ باک
پمپ بنزین
لوله بخار برگردان
پمپ بنزین برقی
صافی بنزین
مکش هوا و توزیع مخلوط هوا- سوخت
هوا کش
هواکش ترموستاتی
بدنه دریچه گاز
منیفولد بنزین
توزیع مخلوط هوا - سوخت
منیفولد بنزین تنظیم شده و سیستم هواکشی واداشته متغیر
بخشی از متن:
بخشی از متن:
سرقت اتومبیل یا دزدیدن لوازم داخل آن تقریبا 4/1 همه جرایم گزارش داده شده را تشکیل می دهد . هر سال در انگلستان 500000 اتومبیل به سرقت می رود و 100000 تا از آنها هرگز پیدا نمی شود . بسیاری از اتومبیل هایی که پیدا می شوند نیز آسیب دیده اند . بیشتر سارقان اتومبیل غیر حرفه ای و فرصت طلبند و حتی یک آژیر ساده نیز مانع اقدام آنها می شود .خودرو سازان و سازندگان سیستمهای دزدگیر همواره برای افزایش امنیت خودروها تلاش می کنند . به تازگی با ساختن دزد گیر به صورت بخشی از سیستم الکترونیکی خودرو گام بلندی در این زمینه برداشته شده است . با وجود این تجهیز خودروهای قدیمی نیز بسیار موثر خواهد بود.
فهرست مطالب:
مقدمه
دزد گیرها به سه نوع اصلی تقسیم می شوند
این سیستمها به دو روش خودرو را از کار می اندازند
توصیف یک سیستم پایه دزدگیر
وقتی یکی از درهای اتومبیل باز می شود باید فعال شود
سیستم باید پس از 15 ثانیه دوباره به کار بیفتد
توصیف یک سیستم رده بالا
واحدهای کنترل الکترونیکی با رمز امنیتی
خلاصه مطالب و پیشرفت های نوین
بخشی از متن:
بخشی از متن:
هدف از سیستم اپتیکی خودرو، دستیابی به بازدهی هر چه بیشتر نور خروجی از چشمه نور، شکلدهی مناسب پرتوی نور و هدایت و متمرکز کردن آن در مناطقی است که برای راننده وسیله نقلیه ضروری میباشد. البته همه این شرایط با رعایت مقررات قانونی و استانداردها انجام میشود.
در طراحی سیستم اپتیکی مناسب، معمولاً از نرمافزارهای بسیار پیشرفته رایانهای مانند ASAP به انضمام ماجول ELTM و رفلکتور CAD استفاده میشود. بخشی که در تمام سیستمهای اپتیکی فعلی مشترک است رفلکتور میباشد. وظیفه رفلکتور، گرد آوردن نور تولید شده توسط لامپ و جهتدهی مناسب به آن است بهگونهای که پس از عبور از لنز، الگوی استانداردی ایجاد شود. رفلکتورها معمولاً از فلز و گاهی بامواد ترموست با تکنولوژی تولید قالب تودهای(BMC) ساخته میشوند و سطح آنها با لایهای بازتابنده (آلومینیم) پوشانده میشود. لنز چراغ جلو یا بدون گذاشتن هیچ اثری اجازه میدهد که نور مستقیماً از آن بگذرد (رفلکتورهایMR). و یا در توزیع نور نقشی برعهده دارد. موادی که برای افزایش بازتاب نور، روی سطح رفلکتورها نشانده میشوند معمولاً به روش لایه نشانی در خلاء، با لایهای از آلومینیم پوشانده میشود و برای پیشگیری از اکسید یا خورده شدن با لایهای محافظ نظیر SiO2 پوشانده میشود.
فهرست مطالب:
الف- پروژکتورها و رفلکتورها
ب- رفلکتور سهموی
پ- رفلکتور شکل- آزاد (FF)
ت- سیستمهای پروژکتوری بیضوی
ث- رفلکتورهای شکل آزاد-قطعه قطعه MR
ج- سیستم تطبیقی پیشرفته (AFS)
بخشی از متن:
بخشی از متن:
بخشی از متن:
آمارها نشان داده است که استفاده از ایربگ در تصادف های مستقیم از رو به رو تا 30% احتمال مرگ را کاهش میدهد. بعدها ایربگ های جانبی در صندلی ها و درهای خودرو جاسازی شدند.خودرو های مدرن امروزی دیگر از تنها 2 ایربگ استفاده نمیکنند بلکه تعداد زیادی ایربگ روبه رو و جانبی در این خودروها به کار رفته است.همانطور که در سالیان گذشته مطالعات زیادی در مورد کمربند ایمنی انجام میگرفت امروزه دولت ها و خودروسازان مطالعات و ازمونهای بسیاری در مورد ایربگ ها انجام میدهند. ...
فهرست مطالب:
قوانین حرکت
غیرفعال نمودن کیسه هوا
سه قسمت در ایربگ وجود دارند که به تحقق این امر کمک میکنند
مسائل ایمنی در مورد کیسه های هوا
در ایربگ 3 قسمت وجود دارد که در مجموع باعث انجام کار مذکور می شود
یک نکته درمورد ایربگ جانبی
ارتباط بین ایمنی کیسه هوا (airbag) و فاصله راننده تا فرمان
بخشی از متن:
چکیده:
امروزه دیگر نیازی به بیان این نکته نیست که صنعت خودرو بطور پیوسته در حال گسترش و پیشرفت است. برکسی پوشیده نیست که برای باقی ماندن در عرصه جهانی خودرو، باید با جدیدترین سیستمها و تکنولوژی های بهکار رفته در خودروهای امروزی آشنا شد و آنها را به داخل کشور منتقل کرد.یکی از تکنولوژی های بکار رفته در خودروهای امروزی که از ابتدای دهه 90 وارد صنعت خودرو شده است، تکنولوژی Multiplexing می باشد.این تکنولوژی به معنی حذف سیم کشی سنتی نقطه به نقطه و پیاده سازی یک گذرگاه دیجیتال درون خودرو است که بصورت یک شبکه، اطلاعات و دستورات بخشهای مختلف را بین قسمت های گوناگون مبادله میکند و به نحوی قابل توجه باعث کاهش هزینه سیم کشی در خودرو میشود.این نیاز باعث شد تعداد زیادی شبکه مخصوص خودرو طراحی شده و از طرف شرکتهای مطرح دنیا معرفی شوند.
از جمله این شبکه ها میتوان به گذرگاههای CAN، VAN، LIN، TTP/C، MOST، 1349IDB اشاره کرد. در خودروهای تولیدی کشور ما، دو گذرگاه CAN و VAN بیشتر از بقیه مورد توجه هستند. این دو گذرگاه، بسیار شبیه به یکدیگر بوده و دارای تفاوتهای جزئ هستند که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
فهرست مطالب:
چکیده
1- مقدمه
2- گذرگاه CAN
2-1- اصول تبادل اطلاعات در شبکههای CAN
2-3- ساختار در پیام شبکه CAN
3- گذرگاه VAN
3-1- خصوصیات گذرگاه VAN
3-2- لایه فیزیکی در گذرگاه VAN
3-3- پیام ها در گذرگاه VAN
3-4- اولویت گرهها در گذرگاه VAN
4- شباهتها و تفاوتهای گذرگاه CAN و VAN
5-نتیجهگیری
شبکه مولتی پلکس CAN
نکته مهم
طریقه سنکرون کردن ECU ها در خودرو 206 مولتی پلکس
خطوط K و L
ساختار ارسال پیام در خطوط K و L
مقایسه تفاوت های دو لایه اصلی شبکه های VAN و CAN
بخشی از متن:
بخشی از متن:
در اولین سال های تولید اتومبیل و تولید این ساخته دست بشر تا به امروز شاهد پیشرفت های زیادی در این صنعت بوده ایم که یکی از بنیادی ترین صنعت های قرن حاضر و جزو صنایع مادر میباشد.
در این بین مقوله الکترونیک خودرو تا حدودی از قافله پیشرفت عقب افتاد چون در زمان های اولیه بیشتر توجه خودرو سازان بر روی طراحی موتور شاسی فرم اتاق و.... بود همچنین استفاده وسیع از وسایل الکترونیکی تا به این حد که امروزه در خودروها کاربرد دارد مورد توجه نبود. اما با توجه به مسایل بالا و افزایش قیمت قطعات مصرفی دستمزد بالا سعی بر کاهش هزینه و بالا بردن کیفیت خودرو خودرو سازان رو به یکی از موارد موجود که همان لزوم ساده کردن سیم کشی موجود خودرو و ارتقا این سیستم برای به کار گیری منابع مصرف کننده در خودرو معطوف کرد.
در این بین توجه متخصصان به سیستمی که در صنایع مخابراتی مورد استفاده بود معطوف شد و همان سیستم مولتی پلکس بود. که البته با تلفیق این سیستم با سایر تکنولوژی های موجود به صورت امروزی در خودرو سازی مورد استفاده قرار گرفت. ...