بخشی از متن:
چکیده:
امروزه دیگر نیازی به بیان این نکته نیست که صنعت خودرو بطور پیوسته در حال گسترش و پیشرفت است. برکسی پوشیده نیست که برای باقی ماندن در عرصه جهانی خودرو، باید با جدیدترین سیستمها و تکنولوژی های بهکار رفته در خودروهای امروزی آشنا شد و آنها را به داخل کشور منتقل کرد.یکی از تکنولوژی های بکار رفته در خودروهای امروزی که از ابتدای دهه 90 وارد صنعت خودرو شده است، تکنولوژی Multiplexing می باشد.این تکنولوژی به معنی حذف سیم کشی سنتی نقطه به نقطه و پیاده سازی یک گذرگاه دیجیتال درون خودرو است که بصورت یک شبکه، اطلاعات و دستورات بخشهای مختلف را بین قسمت های گوناگون مبادله میکند و به نحوی قابل توجه باعث کاهش هزینه سیم کشی در خودرو میشود.این نیاز باعث شد تعداد زیادی شبکه مخصوص خودرو طراحی شده و از طرف شرکتهای مطرح دنیا معرفی شوند.
از جمله این شبکه ها میتوان به گذرگاههای CAN، VAN، LIN، TTP/C، MOST، 1349IDB اشاره کرد. در خودروهای تولیدی کشور ما، دو گذرگاه CAN و VAN بیشتر از بقیه مورد توجه هستند. این دو گذرگاه، بسیار شبیه به یکدیگر بوده و دارای تفاوتهای جزئ هستند که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
فهرست مطالب:
چکیده
1- مقدمه
2- گذرگاه CAN
2-1- اصول تبادل اطلاعات در شبکههای CAN
2-3- ساختار در پیام شبکه CAN
3- گذرگاه VAN
3-1- خصوصیات گذرگاه VAN
3-2- لایه فیزیکی در گذرگاه VAN
3-3- پیام ها در گذرگاه VAN
3-4- اولویت گرهها در گذرگاه VAN
4- شباهتها و تفاوتهای گذرگاه CAN و VAN
5-نتیجهگیری
شبکه مولتی پلکس CAN
نکته مهم
طریقه سنکرون کردن ECU ها در خودرو 206 مولتی پلکس
خطوط K و L
ساختار ارسال پیام در خطوط K و L
مقایسه تفاوت های دو لایه اصلی شبکه های VAN و CAN